Maak indruk met 4 manieren van presenteren.
Presenteren doe je de hele dag. Je presenteert niet alleen jezelf, maar ook je producten en bedrijf. Aan (mogelijke) klanten maar ook aan medewerkers. Je kunt dat op heel veel verschillende manieren doen, maar een ding blijft altijd hetzelfde: Een eerste indruk maak je maar één keer, dus is het ontzettend belangrijk om dat meteen goed te doen.
Vaderdag-uitgave
Maak indruk met 4 manieren van presenteren
In dit blog leg ik uit en doe ik je ideeën aan de hand. Ik zet daarbij telkens een product uit de webshop in de schijnwerpers. Deze vaderdag-uitgave gaat over hoe je jezelf, je product en bedrijf nog beter kunt presenteren aan je (mogelijke) klanten.
Idee:
Presenteer je bedrijf en producten met de transparante Tafel flip-over A5. Mooi, fris, verzorgd en de inhoud is gemakkelijke te vervangen. Je kunt ‘m overal neerzetten: op de vergadertafel, in de wachtruimte of op de tafels in je restaurant. Of misschien staat hij als vaderdag cadeau op je bureau met elke dag een andere foto van je kinderen, partner en/of mooie momenten.
De eerst indruk is belangrijk maar alle indrukken daarna ook
Elk contactmoment, direct of indirect, met klanten of prospecten bepaalt de beeldvorming over je bedrijf, het imago. De eerste indruk of een al bestaand beeld wordt bevestigd, versterkt of ontkracht bij een bezoek aan je bedrijf. Zorg dat de bezoekbeleving aansluit bij wat je wilt uitstralen. Liever een gezellige, warme ontvangst of juist orde en zakelijkheid? Overigens bestaat de bezoekbeleving niet alleen uit de ontvangst, maar ook uit het verblijf en het vertrek van je gast.
Een goede presentatie bestaat uit vier onderdelen
Een goede presentatie is de sleutel tot een succesvol bedrijf. Besteed hierbij aandacht aan de volgende vier zaken:
- Straal professionaliteit uit
- Zorg voor een verzorgd uiterlijk en omgangsnormen
- Besteed aandacht aan de buitenkant van je bedrijf
- Laat zien wat je in huis hebt.
1. Straal professionaliteit uit
Jouw beroepshouding is de basis van een goede presentatie. Die dient niet alleen klantgericht te zijn, maar ook marktgericht. Jij weet wat mensen willen en hoe je hier op in moet spelen. Schrijf in volzinnen en lees e-mail goed na op eventuele spel- en/of taalfouten. Spreek mensen in de u vorm aan en tutoyeer pas wanneer de klant of prospect dat ook doet. Beantwoord de telefoon volgens de algemene regels. Begroet de beller en noem je naam en bedrijfsnaam. Zorg voor een stevige handdruk, rechte lichaamshouding en maak een echte connectie met de klant.
2. Zorg voor een verzorgd uiterlijk en goede omgangsvormen
Het uiterlijk is het allereerste wat je ziet. Zorg voor een goede presentatie van jezelf en de andere mensen binnen jouw bedrijf. Een schoon en fris uiterlijk en kleding die is afgestemd op de stijl van je bedrijf. Zorg dat iedereen er verzorgd uit ziet. Een klant kan je overal tegen komen. Hij kan achter je staan bij de slager of naast je zitten in de trein. Zorg dat je jezelf altijd beleefd en correct gedraagt.
Dat geldt ook voor rijstijl en de verzorging van de bedrijfsauto. Zorg dat deze schoon en goed onderhouden is.
3. Besteed aandacht aan de buitenkant van je bedrijf
De buitenkant van je bedrijf, je medewerkers, je producten of diensten zegt heel veel over de binnenkant. Of in ieder geval wat men daarvan verwacht. Want ben eerlijk. Vertrouw jij je boekhouding toe aan een bedrijf als hun offerte wemelt van de taal- en spelfouten en de adviseur er onverzorgd bij loopt? Let op de kleine dingen. Ook hier geldt schoon, fris en verzorgd. Zorg dat er geen spullen rondslingeren van het personeel. Ruim de wachtruimte regelmatig op. Vervang bloemboeketten op tijd. Kleine veranderingen hebben veel effect. Bijvoorbeeld het neerzetten van fruit, het aanbieden van water. Of het zorgen voor ‘wacht verzachter momentjes’: een extra kop koffie, interessante lectuur.
4. Laat zien wat je in huis hebt
Volgens marketingexperts heeft het prikkelen van de zintuigen een positief effect op de klantervaring. Uit onderzoek van marketingadviesbureau Senta blijkt dat:
- 40% van de mensen visueel is ingesteld
- 20% auditief is ingesteld
- 20% is ingesteld op voelen
- 20% op proeven en/of ruiken
Laten zien wat je in huis hebt, liefst gecombineerd met een prikkeling van één van de andere zintuigen, blijft dus belangrijk in de presentatie. Dat kan via mondelinge presentatie, het organiseren van een evenement in je eigen bedrijf of op een beurs of braderie of door het inzetten van presentatie middelen. Bijvoorbeeld door je bedrijf en producten te presenteren met de tafel flip over A5.
Transparante tafel flip over A5
Presenteer je bedrijf en producten met de transparante Tafel flip-over A5. Mooi, fris, verzorgd en de inhoud is gemakkelijke te vervangen. Je kunt ‘m overal neerzetten: op de vergadertafel, in de wachtruimte of de tafels in je restaurant.
Of misschien staat hij als vaderdag cadeau op je bureau met elke dag een andere foto van je kinderen, partner en/of mooie momenten.
De mooie tafel flip-over is heel populair en wordt geleverd met 6 insteekhoezen. Hij wordt gebruikt als menukaart, jaarkalender, prijslijst, voor productpresentaties enz, enz. Mooi, eenvoudig en snel. Geschikt voor kaarten, foto’s of prints van A5 formaat (14,8 x 21 cm).
Een persoonlijke noot
Dit is één van onze meest succesvolle producten. En met recht. Wat mij vooral bevalt aan deze flip over is:
- Hij is niet alleen mooi om te zien maar ook schoon en fris in gebruik. Vieze vingers? Geen probleem! Even met een doekje over de plastic hoes en hij is weer zo mooi als ooit tevoren.
- Hij is heel gemakkelijk in gebruik. Andere producten, menu of prijzen gewijzigd? Klik open – vervang A5 – klik dicht. Klaar!
- Het geeft klanten de gelegenheid om uit eigen initiatief en op momenten dat zij dat willen door je producten heen te bladeren. Prachtig toch voor in de wachtkamer?
- Ik gebruik hem ook als kalender voor mooie grote fotokaarten met citaten. Zo heb ik elke dag, week of maand een andere foto met citaat op mijn bureau staan.
Op zoek naar een alternatief voor vaderdag? Kijk dan eens naar de tablet houders van Nuance: De Stalen tablet houder van Nuance of de Houten Tablet houder met touch-pen van Nuance.