Zorg voor een Wow ervaring: Customer Delight.
Hoe krijg en houd je tevreden, loyale en daarmee terugkerende klanten in een wereld waarin het steeds lastiger wordt om op prijs te concurreren? Dat kan door in te zetten op Customer Delight. Maar wat is dat en hoe doe je dat nu concreet?
Moederdag-uitgave
Zorg voor een Wow ervaring
In dit blog leg ik uit en doe ik je ideeën aan de hand. Ik zet daarbij telkens een product uit de webshop in de schijnwerpers. Deze moederdag-uitgave gaat over Customer Delight en hoe dat jou kan helpen om klanten aan jou te binden.
Idee:
Verras je klanten met een bedankje. Zomaar, zonder directe aanleiding, omdat je hem/haar als klant zo belangrijk vindt. Geef eens wat anders dan de geijkte bos bloemen of fles wijn en maak je klant blij met wat unieks, wat speciaals. Zoals een luxe doos Teas from the heart van Tea Forté.
Een gewoon tevreden klant is tegenwoordig niet meer genoeg. Je moet de verwachtingen van de klant overtreffen! Dit wordt ook wel Customer Delight genoemd.
Customer Delight
Volgens Jean Pierre Thomassen is Customer Delight de kunst van het realiseren van onvergetelijke momenten voor de klant. Niet toevallig, maar elke dag weer. In zijn boek Customer Delight in vijf stappen beschrijft hij praktisch en met veel voorbeelden hoe je Customer Delight een blijvend onderdeel van je bedrijfsstrategie maakt.
Rationele en emotionele beleving
Customer Delight wordt bepaald door twee aspecten: De rationele beleving en de emotionele beleving. Bij rationele beleving van de klant moet je denken in de vorm van een zeer hoge mate van tevredenheid (zeer tevreden, uiterst tevreden, een rapportcijfer van een 9-10). Bij emotionele beleving moet je denken aan emoties zoals verrassing en plezier.
75% koopbeslissingen met emotionele component
Vormen van Customer Delight waarbij sprake is van positieve emoties, blijken veel krachtiger te zijn op ons gedrag dan alleen een rationele beoordeling van ‘zeer tevreden’. Dit komt doordat emoties een grote invloed hebben op ons gedrag. Zo heeft maar liefst 75% van onze koopbeslissingen een emotionele component. Uiteindelijk is het ons onderbewustzijn dat bepaalt wat we doen. Voor bedrijven is het daarom van belang om positieve emoties bij klanten te creëren. Zo bezien is Customer Delight ook de kunst van het creëren van positieve emoties bij klanten.
Zorg voor een Wow ervaring creëren
Klanten hebben tientallen ervaringen per week. De meeste maken geen indruk en vergeten we, maar zo nu en dan is er een echte ‘Wow’-ervaring. Bedrijven zijn vaak te druk om hier bij stil te staan.
Het belang van persoonlijke aandacht
Persoonlijke aandacht kan van een tevreden klant een enthousiaste klant maken. Welgemeente aandacht, herkenning en erkenning, echte betrokkenheid, iets extra’s willen doen, regels buigen als het nodig is en echt het belang van de klant dienen, zijn allemaal voorbeelden die klanten kunnen enthousiasmeren.
Enkele tips
1. Leer je klant kennen:
ga echt in gesprek met klanten om hun ervaringen, verwachtingen en emotie te begrijpen. Breng de klantreis in beeld.
2. Verras jouw klant:
met een kleinigheidje (mooie thee, bloemen, kaartje) of je dienstverlening door bijvoorbeeld sneller dan verwacht te leveren. Vervroeg de kerstattentie naar de zomervakantie of geef een keer wat gratis weg.
3. Ben attent:
Klanten zijn ook mensen merken dat je hen waardeert als klant. Stuur een attentie voor een verjaardag, of een jubileum van het bedrijf. Geef je klanten ook aandacht na afloop van een opdracht of bestelling.
4. Los problemen op:
Handel problemen en klachten voortreffelijk af. Luister actief, straal begrip en probeer een oplossing te bedenken die werkt. Ook als daarvoor enkele regeltjes moeten wijken.
Verras je klanten
Zomaar, zonder directe aanleiding, omdat je hem/haar als klant zo belangrijk vindt. Geef eens wat anders dan de geijkte bos bloemen of fles wijn en maak je klant blij met wat unieks, wat speciaals. Zorg voor een Wow ervaring. Zoals een luxe doos Teas from the heart van Tea Forté.
Tea Forté
Wil je iets speciaals geven met een luxe uitstraling? Dan ben je bij Tea Forté aan het juiste adres. Tea Forté staat voor thee die qua smaak en geur van subliem niveau is.
Een persoonlijke noot
Ik wás geen theedrinker, maar de ervaring met Tea Forté heeft dat veranderd. Nu gun ik mij graag een lekker kopje thee. Zelf ben ik vooral blij:
- Dat niet alleen de uitstraling an Tea Forté prachtig is, maar dat de thee ook nog heerlijk ruikt en smaakt. De meeste theeën zijn biologisch gecertificeerd.
- Tea Forté is voor mij: Puur genieten en even tijd voor mezelf! Dat komt omdat het assortiment compleet is en met super veel zorg voor detail is samengesteld. Maar toch heel praktisch.
- Ik ben een fan van hun theekoppen. Ik dacht eerst dat thee het lekkerste uit een glas was, maar daar ben ik helemaal van teruggekomen. De porseleinen theekoppen zijn niet alleen heel mooi en praktisch maar drinken ook nog eens erg lekker.
Op zoek naar een alternatief dat nog completer maar ook wat duurder is? Kijk dan eens naar de Cadeauset van Solstice. Prachtig en compleet.